Orgull poble-sequí

Què és Orgull Poble-sequí?

És un localisme del barri del Poble-sec de Barcelona. Una plataforma sense ànim de lucre amb l’únic objectiu d’intentar potenciar l’orgull i enfortir el sentit de pertinença poble-sequí dels seus veïns.



Què és un localisme?

Allò que engloba ideologies, costums i filosofies polítiques i socials que prioritzen el fet local i la defensa de la cultura i la identitat d’una zona (cooperatives, comerç local, cultura popular, entitats).


Integrar la identitat local?

La identitat és una construcció personal que es basa en la integració d’actituds i valors que deriven de formar part de grups determinats (política, nacionalitat, regió, ètnia, religió, gènere, esport...). Aquesta identitat no es produeix només per pertànyer formalment a una col·lectivitat o a una regió, sinó pel fet d’integrar-la personalment i de sentir-se pertànyer aquesta. El sentit o sentiment de pertinença és el que conforma aquesta identitat (per exemple viure al barri o sentir-se poble-sequí poden ser dues coses complementàries o no).


Per què enfortir el sentiment de pertinença?

Aquest sentiment és fonamental perquè es desenvolupin processos de cooperació social per resistir les tendències a la fragmentació (individualisme, racisme, classisme, discriminació, violència...) i ajuda a construir consciència de vinculació, afavoreix les actituds participatives i de cooperació en el medi i la comunitat, i facilita el procés d'inclusió i la cohesió social. El sentiment de pertinença és un element positiu i mobilitzador en grups i comunitats.


Per què una bandera (símbol)?

Inicialment, perquè és la primera idea que ha sorgit per intentar aportar a l’objectiu de la plataforma. La mediació a través de signes (símbols) en la interacció entre les persones intervé en la identificació amb el lloc que habiten, ja que es desenvolupen processos d'identitat amb el mateix. Així doncs, els símbols, es converteixen en un element integrador de grup i de comunitat i contribueixen a la formació i manteniment de la identitat social local.


Per què ara i per què al Poble-sec?

Doncs el moment és aquest, i perquè no? La situació de pandèmia només ha fet que accelerar una situació preocupant i que ara fa més difícil encara la participació de la gent a les entitats, que estan molt tocades, i també a la implicació amb qüestions de la vida diària que afecten veïns i veïnes. La proposta és en positiu, a un barri amb molt potencial, amb les seves característiques particulars, amb entitats potents i associacions canyeres i una massa social suficient per intentar ampliar-la i sumar. 

La Poble-sequina

El fons i els colors

El barri del Poble-sec es divideix històricament en quatre zones diferenciades. Les Hortes de Sant Bertran a l'est tocant al port, la França xica a l'oest tocant a la Fira de Montjuïc, l'Eixample de Santa Madrona a la part central-superior tocant a l'Avinguda Paral·lel i la barriada de La Satalia a la part sud, a la falda de Monjuïc.


Així doncs, i fent un exercici d'abstracció simbòlica, la forma resultant de la disposició d'aquestes quatre zones es pot simplificar en forma d'aspa.


Els colors de les quatre zones es va escollir fent un recull i estudi dels colors més utilitzats i simbòlics per entitats històriques del barri, Com el blau-cel de la camisa dels castellers (els Bandarres), els colors de l'APA Poble-sec, la U.E. Poble-sec i l'Athletic La Palma entre altres.


Feixos de llum

Cel amb raigs intercalats de color blau-cel i blanc en forma de ventall, colors representatius del barri que també recorden els icònics focus del palau Nacional de Montjuïc. Visibles des de gairebé tots els punts del Poble-sec i la ciutat en alçada i amb diferents perspectives.


28 juny 1869

Data en la qual es varen suprimir les limitacions de construcció a la muntanya de Montjuïc presents a les ordenances militars de 1768. Any que es considera el naixement del barri del Poble-sec.


Vaixell de Santa Madrona

Santa cristiana del s.III venerada a Barcelona, representada amb un vaixell a la mà i palma de martiri, és protectora dels navegants i ha deixat empremta al barri. És copatrona de la ciutat junt amb Sta. Eulàlia, les seves relíquies varen romandre a la ciutat a una capella de Montjuïc i actualment en queden a la parròquia de Santa Madrona. Simbolitza a la vegada la diversitat d’orígens històrica dels Poblesequins.


Perfil de montjuïc

Decorat permanent del Poble-sec, testimoni i protagonista de la història de la ciutat de Barcelona i alguns dels seus principals esdeveniments. Es caracteritza per la seva forma de penya-segat que s'enfonsa en la mar Mediterrània per la banda del Morrot. El seu cim està a uns 178 m. Tradicionalment se li ha atribuït el seu nom el significat de Mont dels Jueus, però igual

de versemblant és que sigui una corrupció del llatí Mons Iovis (Mont de Júpiter).


Les tres xemeneies

Al 1896 es construí la primera xemeneia de l'empresa Companyia Barcelonina d'Electricitat. Les altres dues el 1908 i el 1912. L'any 1919 es va convertir en l'escenari d'un dels principals capítols del moviment obrer català. El conflicte va començar quan l'empresa Riegos y Fuerza

del Ebro, filial de la Barcelona Traction Light and Power (coneguda per «La Canadenca»), va introduir canvis en les condicions de treball del personal de facturació... 


Zona polémica

Zones definides a les ordenances militars de 1768 que prohibien construir a certa distància del Castell de Montjuïc. La supressió de les limitacions va permetre començar a construir habitatges i fàbriques a la tercera "Zona Polémica", actualment Eixample de Santa Madrona i les Hortes de Sant Bertran.

Les versions de la Poble-sequina

La Sequina

La Seca

La transfeminista

Tota la informació d'aquesta secció és cortesia de Jordi Lladó, poblesequí incansable que treballa de forma ingent per la cohesió social al barri des de la Plataforma Orgull poblesequí.

Podeu trobar més informació a: https://orgullpoblesequi.blogspot.com/ i a Twitter, Instagram i Facebook